Gepubliceerd op: 18-11-2023
Zorgtechnologie helpt cliënt en zorgprofessional vooruit
Profila Zorggroep heeft met ondersteuning vanuit de Innovatie-impuls verschillende technologische oplossingen geïmplementeerd. Die worden ingezet wanneer deze passen bij de ondersteuningsbehoefte van een cliënt. Met meer kwaliteit van leven en arbeidsbesparing als resultaat. Het vraagt wel tijd om de organisatie op alle lagen hier goed op in te richten. Wat zijn hun resultaten en inzichten tot nu toe? En hoe hebben ze het aangepakt?
Waar we het voor doen
‘Er is een cliënte die normaal gesproken niet zoveel praat en zichzelf opsloot in haar huis. Op een gegeven moment ging ze meer van huis en ondernam ze activiteiten, alleen en soms ook met anderen. Ze wilde met iedereen delen hoeveel zorgtechnologie haar daarbij heeft geholpen. Dan ervaren we ook waar we het voor doen: meer eigen regie en kwaliteit van leven voor onze cliënten. Dat vind ik mooi!’, vertelt Joël Bax, manager Strategie & Innovatie van Profila Zorggroep.
Visie op de zorg
Met dit sprekende voorbeeld komt hun visie op de zorg tot leven. ‘De duurzame implementatie van zorgtechnologie gaat juist over visie op de zorg die je biedt aan je cliënten. En niet over een eenvoudige app installeren en dan aan de slag. Je kijkt welke ondersteuningsbehoefte de cliënt heeft op welk moment. Zodat die cliënt zich kan blijven ontwikkelen, zelfredzamer is en meer eigen regie heeft, zoals in het voorbeeld.’
Welke zorgtechnologie sluit daar vervolgens bij aan? Wat vraagt dat van een medewerker, van een verwant en van alle processen? ‘Alles en iedereen in de organisatie moet meedoen. Het gaat om een andere manier van werken en denken.’
‘De cliënt kan zich blijven ontwikkelen, is zelfredzamer en heeft meer eigen regie’
Plek van zorgtechnologie in de organisatie
Profila Zorggroep deed mee aan de Innovatie-impuls 1 om te ontdekken welke plek zorgtechnologie kan hebben in de dagelijkse zorg en ondersteuning. Een adviseur van de Innovatie-impuls heeft geholpen bij het in kaart brengen van de behoeften van de cliënten en de zorginhoudelijke vraagstukken waarbij zorgtechnologie mogelijk bij kan helpen. De deelname heeft gezorgd voor een beweging op verschillende plekken in de organisatie. Zo is er formeel de nieuwe rol van eHealth-ambassadeur toegevoegd aan de organisatie: de schakel tussen zorgteam en projectteam.
Lees het hele artikel
Meer ervaringen van Profila Zorggroep en mooie voorbeelden van de impact van zorgtechnologie vind je in dit artikel: Zorgtechnologie helpt cliënt en zorgprofessional vooruit (vilans.nl).